preskoči na sadržaj

Osnovna škola "Podrute"

Login
Kalendar
« Svibanj 2024 »
Po Ut Sr Če Pe Su Ne
29 30 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31 1 2
3 4 5 6 7 8 9
Prikazani događaji

Brojač posjeta
Ispis statistike od 10. 9. 2010.

Ukupno: 393192
Ovaj mjesec: 113
Ovaj tjedan: 352
Danas: 46
Vijesti
Povratak na prethodnu stranicu Ispiši članak Pošalji prijatelju
NAGRADNI NATJEČAJ ˝MALI EKOLOZI – VELIKE NAGRADE˝
Autor: Sandra Paragi, 30. 6. 2015.

U konkurenciji 137 škola

učenici šestog razreda osvojili 2. mjesto

Učenici 6. razreda Područne škole Završje uključili su se u natječaj ˝Mali ekolozi, velike nagrade.˝ Natječaj je raspisala ˝Bioteka“, udruga za promicanje biologije i srodnih znanosti. Vrijednost projekta ˝Čudesni svijet ptica˝  i učenički trud prepoznati su i nagrađeni. Natjecalo se čak 137 hrvatskih škola, a naši su učenici osvojili 2. mjesto. Za osvojeno 2. mjesto dobili su i vrijedne nagrade – tablet računalo za svakog učenika i mentora.

Nagrađeni projekt zaštite lokalne bioraznolikosti osmislila je učiteljica biologije i kemije,  Janja Maltar, koja je ujedno bila i mentor. Voditelj projekta bio je učenik Karlo Biškup. 


Neki od ciljeva projekta bili su:

1. Osvijestiti učenike i roditelje o potrebi zaštite ptica i uzrocima ugroženosti. Razvijati proaktivan stav u zaštiti lokalne bioraznolikosti ptica te razbiti predrasude o pticama.

2. Uključiti u projekt učitelje, ornitologe i udruge.

3. Doprinijeti zaštiti ptica izradom i postavljanjem hranilišta, istražiti ovisnost dolaska na hranilište o klimatskim uvjetima. Istražiti koju vrstu hrane preferiraju ptice.

4. Postaviti škrinjice i pratiti gniježđenje.

5. Načiniti popis ptica u Završju Podbelskom.

6. Postaviti izložbu pod nazivom ˝Čudesni svijet ptica˝.

Najvažniji kriterij natječaja bio je da projekt bude primjeren uzrastu te da ga samostalno provode učenici. U prvoj fazi provedbe projekta učenici su stekli prethodno potrebno znanje i vještine za daljnju provedbu projekta. U edukaciji im je pomogla mentorica, priručnici o pticama namijenjeni učeničkoj dobi te internet.

Uz pomoć svojih roditelja izradili su škrinjice i hranilice za ptice, osigurali hranu za ptice, nabavili plakate i letke o zaštiti i ugroženosti ptica, osigurali dalekozore i fotoaparate. Odredili su lokaciju za hranilište i škrinjice. Bilo je važno dogovoriti i sudjelovanje suradnika u projektu jer se to posebno bodovalo.

U drugoj fazi postavljali su hranilište za ptice i škrinjice. Hranilice su sadržavale: kikiriki, sjemenke suncokreta, lan, ječam, kukuruz, zob, goveđi loj, miješano sjemenje, jabuke i grožđice. Svakodnevno su u zimskom periodu pratili ovisnost temperature, oborina, vjetra i tlaka o učestalosti dolaska ptica stanarica na hranilište te ovisnost temperature o količini pojedene hrane. Zadatak im je bio i pratiti koju vrstu hrane preferiraju pojedine vrste ptica.

Učenici su radili individualno i u paru: promatrali hranilice i škrinjice te determinirali vrste ptica koje posjećuju hranilište. Opažanja su bilježili u posebne tablice za praćenje.

U trećoj fazi provedbe uz pomoć mentorice osmislili su poučno predavanje ˝Uzroci ugroženosti i strategije zaštite ptica˝za sve učenike viših razreda. Učenici su bili upoznati sa strategijama zaštite ptica: ostavljanje šupljih stabala, ekološki uzgoj, postavljanje hranilišta i škrinjica ... Upoznati su i s pjevovima ptica. Prije i nakon poučnog predavanja provodili su ankete koje su kasnije analizirali. Dijelili su letke o zaštiti i ugroženosti ptica po školi i u lokalnoj trgovini. Osmislili su ˝tjeralice˝ za rijetkim i ugroženim pticama i njihovim staništima. Postavili su interaktivnu izložbu ˝Čudesni svijet ptica˝. Na izložbi je bilo izloženo tridesetak učeničkih radova, poučni plakati i letci o pticama, tjeralice, priručnici, aplikacije na kojima su učenici i mještani mogli upoznati ptičje pjevove te je sve bilo popraćeno zvučnom kulisom ptičjeg pjeva.

U posljednjoj fazi projekta pratili su gniježđenje ptica u škrinjicama. Ostvaren je i susret s ornitologom, prof. Zdravkom Dolencem koji je poučio naše šestaše o prstenovanju ptica te je s učenicima obišao škrinjice za gniježđenje. Također im je pokazao i zbirku ptičjih jaja kako bi učenici naučili razlikovati najpoznatije ptice prema boji ljuske i veličini jajeta.  Za njih je pripremio i mali kviz prepoznavanja ptica.

U sklopu projekta ostvaren je i susret s lovcima. Naši učitelji i lovci – Goran Car i Štefek Vincek upoznali su sve učenike područne škole s ulogom lovaca u zaštiti životinja te su predstavili ptice naših lovišta.

REZULTATI:

1. Ankete od 6 pitanja provedene su u višim razredima. Dobiveni su relativno poražavajući rezultati u 1. krugu. Nakon edukacije pod nazivom ˝Uzroci ugroženosti i strategije zaštite ptica˝, proveden je 2. krug anketa čiji su rezultati zadovoljavajući. Drugi krug anketa pokazao je veliki napredak u znanju o pticama, što je dokaz da je  edukacija uspjela.

2. Grafovi ovisnosti temperature, oborina, tlaka i vjetra o učestalosti dolazaka ptica na hranilište pokazali su da postoji ovisnost temperature i vjetra o broju dolazaka ptica na hranilište. Ako je temperatura niža, broj dolazaka ptica je veći pa je i potrošnja hrane veća. Tijekom vjetrovitih dana dolazilo je manje ptica. Nije postojala značajnija ovisnost tlaka o dolasku ptica na hranilište. Za vrijeme pokrivenosti tla snijegom, broj dolazaka ptica bio je veći.

3. Dijagram postotka dolaska pojedinih vrsta na hranilište pokazao je da su najčešće ptice na hranilištu: velika sjenica, plavetna sjenica, crnoglava sjenica i vrapci.

4. Dijagram postotka dolaska ptica na pojedinu vrstu hrane pokazao je da su ptice najviše jele masnu hranu: goveđi loj, kikiriki i suncokret. Učenici su zaključili da je to zato što je masnija hrana veći izvor energije.

3. Rezultati promatranja škrinjica bili su iznenađujući. Od 6 škrinjica samo je jedna bila naseljena (velika sjenica). Pripisali su to razdoblju prilagodbe ptica na škrinjice te su sigurni da će iduće proljeće sve škrinjice biti naseljene.

4. Šetnja staništem. Na putu do škole i u šetnji učenici su promatrali ptice na obali Bednje, okolnim travnjacima, oranicama i šumama te su načinili okvirni popis ptica u Završju Podbelskom. Zabilježili su ukupno 42 vrste ptica.

 

Cijelu provedbu projekta učenici su detaljno fotografirali te je načinjeno oko 1300 fotografija. Neke od njih pogledajte na video uratku učenika Karla Biškupa: https://www.youtube.com/watch?v=lXrSEEHu_44



Priloženi dokumenti:
20150203_105820.jpg (329.18 KB)
20150203_111520.jpg (418.32 KB)
DSC06804.JPG (480.82 KB)
IMG_20150411_100906.jpg (891.36 KB)
Picture_077.jpg (952.37 KB)
Picture_129.jpg (961.63 KB)
Picture_138.jpg (837.39 KB)
Picture_157.jpg (2.53 MB)
Picture_158.jpg (1.77 MB)
Picture_171.jpg (1,000.10 KB)
Picture_192.jpg (1,006.21 KB)


[ Povratak na prethodnu stranicu Povratak | Ispiši članak Ispiši članak | Pošalji prijatelju Pošalji prijatelju ]
preskoči na navigaciju